Hoppa till innehåll
Det är nu dags att påbörja arbetet med att byta ut utrustning och system som är beroende av 2G eller 3G

Som TechSverige tidigare kommunicerat har teknikskiftet från de gamla mobilnäten baserade på 2G/GSM och 3G över till de nya 4G och 5G-näten påbörjats i Sverige. De svenska mobiloperatörerna har påbörjat stängningen av 3G och 2G/GSM-näten kommer troligen stängas under 2025. Teknikskiftet sker globalt och i vårt grannland Norge är t ex 3G-näten redan nu helt avstängda.

De gamla näten stängs för att ge plats för nya 4G och 5G tjänster som bättre möter kundernas behov. Enligt operatörerna kommer de nya näten ha samma eller bättre täckning som de tidigare, ha högre datahastighet och säkerhet samtidigt som de är mer energieffektiva.

De flesta mobiltelefoner i Sverige använder redan idag 4G för såväl tal som data. Enligt tillsynsmyndigheten Post- och telestyrelsen (PTS) var det under första halvåret 2021 bara 28% av taltrafiken och 2% av datatrafiken som gick via 2G eller 3G. Även om näten alltså inte används i någon större utsträckning för kommunikation mellan människor, så finns det fortfarande väldigt många apparater och lösningar som är beroende av de gamla näten för sk maskin-till-maskin-kommunikation.

Här är våra 5 tips för hur ni går till väga för att säkerställa att ni inte får problem i samband med övergången:

  1. Inventera era mobilabonnemang och era lösningar för att se vad de används till och vilken utrustning SIM-korten sitter i. Om ni är osäkra ta kontakt med er leverantör och operatör.
  2. Utvärdera vilka lösningar ni behöver och hur ni ska använda dem. Det finns flera olika tekniska lösningar som kan ersätta det gamla lösningarna via 2G och ni kanske har ett annat behov idag än när de infördes. Kanske ett steg i er digitalisering och chans utveckla er digitala förmåga?
  3. Ta fram en utbytesplan med era leverantörer och påbörja arbetet så snart som möjligt. Även om ni kanske inte påverkas av nedstängningen idag så finns fördelar med de nya lösningarna och ni riskerar inte att hamna i tidsnöd. Det är många företag som ska byta sina system samtidigt.
  4. Ställ krav på att alla nya lösningar har stöd för 4G/5G eller alternativa tekniker även efter att 2G/3G näten stängts. Sluta att sälja lösningar som kommer att sluta fungera när 2G och 3G näten stängs. Om ni av någon anledning tvingas göra det måste ni var tydliga med informationen om livslängden och ha en uppgraderingsplan klar för era kunder.
  5. Om era anställda eller utrustning ofta är på resande fot utomlands bör ni kontrollera att era telefoner, modem och moduler samt abonnemang stödjer data och taltrafik över 4G även utomlands (s k VoLTE roaming för taltrafik). Flera länder stänger snart eller har redan stängt sina 2G och 3G nät och då fungerar inte längre era telefoner och utrustningar.

TechSverige arbetar tillsammans med många olika branschföreningar, myndigheter och organisationer med att sprida budskapet om teknikskiftet. Vårt mål är att ingen ska vara omedveten om vad som händer och att alla ska ha chansen att vidta åtgärder i tid innan 2G och 3G näten stängs.

Om du vill läsa mer läs gärna vår skrift här på hemsidan www.techsverige.se/2020/10/dags-att-forbereda-sverige-for-overgangen-fran-2g-och-3g

Information om teknikskiftet finns även på PTS hemsida www.pts.se/teknikskifte