Hoppa till innehåll

Tillsammans med Governo och initiativet #vitecherupp samarbetade Microsoft och Bris för att utveckla en virtuell assistent som kan hjälpa till att avlasta Bris och se till att de barn som kontaktar Bris får hjälp.

Spridningen av coronaviruset har lett till en ökad oro bland många unga och barn. Som Warp Institute har skrivit om, kan oron kan till exempel handla om stress från skolan på grund av distansundervisning, eller på grund av en tuffare hemmamiljön när även föräldrar är hemma mer. Förutom att det kan handla om missbruk och misshandel som sker i hemmet, kan oron också bero på ekonomisk stress hos föräldrarna som kanske är permitterade eller blivit av med jobbet.

Ökat tryck hos Bris under pandemin

Kvinna jobbar med Bris hjälptelefon

Under coronapandemin har Bris upplevt ett ökat tryck på att komma fram till deras telefon och chattfunktion och man började fundera på hur kötiderna skulle kunna kortas. Tillsammans med Governo och personer bakom initiativet #vitecherupp, inledde Microsoft ett samarbete med Bris för att utveckla en virtuell assistent till deras chatt.

– Vi har både IT-kunskapen och verktygen för att ta fram den här typen av bot som Bris ska använda i sin chatt. Det kändes väldigt kul att få vara med och utveckla den här typen av digitalt hjälpmedel så att kötiden för att komma in på Bris chatt kortas ned, säger Daniel Akenine, teknikchef för Microsoft Sverige.

AI kortar kötider

Arbetet med chattbotten har pågått under våren och en enklare version av den lanserades vid midsommar. De unga som skriver i chatten kommer då att få chatta med boten för att få svar på de vanligaste frågorna som barnen har. Med en senare version av boten hoppas man att den ska kunna vara ett stöd för de unga när man står i kön i chatten och väntar på att få kontakt med en kurator.

– I framtiden hoppas vi att vi kan utveckla boten så att den till exempel kan samla in information redan innan man kommer fram. Om det går att möjliggöra så skulle det kunna underlätta för både barnet och kuratorn genom att båda blir mer förberedda på chattsamtalet. Det ska bli väldigt spännande att få fortsätta arbetet med Microsoft Virtual Assistant åt Bris, säger Daniel Akenine.