Hoppa till innehåll

IT-företaget Atea har under coronapandemin bland annat stöttat med chattbotar, möjliggjort luftslussar inom vården, ökat digitalt lärande och tillhandahållit kommunikationsverktyg för svenska verksamheter. Kreativitet har aldrig varit viktigare, och teknikföretagen har en stor möjlighet att visa vägen menar Atea.

Atea erbjuder digitala lösningar och IT-produkter till offentliga verksamheter och privata företag, många inom samhällskritiska funktioner.  Inledningsvis handlade pandemin för Ateas del mycket om att möjliggöra undervisning och arbete på distans, men bolaget kan även spela en annan viktig roll för kunderna. Carl-Johan Hultenheim, vd på Atea berättar om hur man ser på sitt ansvar.

– Som bolag vill vi utmana verksamheter och hjälpa dem att ta nästa kliv framåt. I kristider är det extra viktigt att vara modig och som stor partner till offentlig sektor kan vi göra skillnad tillsammans med vård, skola med flera.

Ateas företagskultur handlar mycket om att leva som man lär och detta har man tagit fasta på under coronakrisen. Det handlar om att ta fram nya erbjudanden, skapa inspirerande digitala mötesplatser och att ge av sin tid utanför jobbet.

– Vi är ett värderingsstyrt bolag och vill med hjärta och hjärna stötta verksamheter i deras digitala transformation oavsett förutsättningarna. Vi vill bygga ett bättre Sverige helt enkelt. Just nu får alla medarbetare komma med förslag på saker som vi skulle kunna hjälpa till med, säger Carl-Johan Hultenheim.

Atea har kontor över hela Sverige och under coronakrisen har man drivit många initiativ tillsammans med lokalsamhället.  I nordöstra Skåne har Atea exempelvis inlett ett samarbete med Länsförsäkringar Göinge-Kristianstad som syftar till att underlätta kontakten mellan äldre och deras anhöriga. Tillsammans med försäkringsbolaget vill man minska ensamheten på äldreboenden genom att utrusta surfplattor med en användarvänlig kommunikationslösning.

– Lösningen gör det lättare för äldre att bibehålla kontakten med sina anhöriga, och videosamtal ökar känslan av närhet. Genom att vi samarbetar med så många stora partners kan vi göra nytta inom många olika områden, berättar Carl-Johan Hultenheim.

Skolan var en av de första samhällssektorerna att snabbt ställa om med hjälp av digitala samverkansverktyg. Samtidigt är det viktigt att inte bara se till det som är nödvändigt utan även våga blicka framåt. För att utmana kring vad som är möjligt med digital undervisning på distans har Atea bland annat låtit 450 personer delta på en digital träslöjdslektion som livesändes från Umeå.

– Det är häftigt hur kreativa vi blir i en sådan här situation. Det sticker ut att göra träslöjd på distans och responsen från de som deltog var väldigt positiv. Efter att vi arrangerade den digitala träslöjdslektionen fick vi förfrågningar från andra skolor och slöjdföreningar om att göra något liknande med dem, säger Carl-Johan Hultenheim.

Något som har blivit tydligt under coronakrisen är att det inte är tekniken som sätter gränserna för vad som är möjligt utan hur väl vi kopplar den till nyttan. Många situationer som har uppstått på grund av viruset har visat sig kunna lösas med digitala hjälpmedel.

– Genom att sprida goda exempel kan vi inspirera varandra att se nya möjligheter under och efter pandemin. Alla vi som jobbar med teknik har världens möjlighet att bidra till samhället på olika sätt och på så vis täcka upp just nu, säger Carl-Johan Hultenheim.