Hoppa till innehåll

Det snabbväxande företaget Min Doktor har varit medlemmar i IT&Telekomföretagen i ca ett år, de har sedan start varit väldigt aktiva i Rådet för Välfärdsteknologi.

Tidigare i vår passade vi på att besöka deras kontor i Malmö, där det jobbar runt 100 personer; här sitter ledningen, dataanalytiker, utvecklare, designers, experter på informationssäkerhet, user experience och såklart läkare och kvalitetsteam. Vi får en intensiv stund tillsammans med företagets kommunikationschef Petronella Warg. Petronella är driven, övertygad om att Min Doktor kan bidra till en bättre folkhälsa och väldigt engagerad.

Min Doktor grundades 2013 av Magnus Nyhlén, läkaren med en idé att utveckla en tjänst som skulle effektivisera vårdprocessen för både läkare och patient. Sedan start har Min Doktor utmanat, brutit ny mark och med detta även mött en hel del motstånd – men också fått flera efterföljare som sett potentialen i digitala vårdmöten. Motståndet har enligt Petronella främst baserats på landstingens förlegade regelverk och ersättningsstrukturer som skapat oro hos traditionella vårdgivare.

– Visst möter vi även frågor om en läkarbedömning verkligen kan ske digitalt och då tar vi alltid chansen att förklara hur vården och läkaren är densamma men vi nyttjar tekniken för att effektivisera läkaren som resurs, och kan därigenom också erbjuda en mycket säkrare vårdprocess med unikt kvalitetsarbete, statistik och kollegial granskning. Att det dessutom kostar samhället en tredjedel av vad fysiska vårdmöten kostar och sparar in på arbetstid och resor är svårt att argumentera emot. Nu vet vi att det här bara är början på en stor omvandling, olika sensorer och uppkopplade mätinstrument kommer bli en del av var familjs husapotek inom kort, så att allt fler besvär kan bedömas av vårdpersonal på distans och skötas i hemmet.

Varför blev ni medlemmar hos IT&Telekomföretagen?

– Nätverket är otroligt kompetent och värdefullt, det ger oss nya insikter även om hur digitaliseringen fortskrider i världen utanför just vår bransch och hur vår pusselbit passar in i helhetsbilden. Vi vill vara med och driva på utvecklingen i samhället och som banbrytande verksamhet kan vi dela den utmaningen med andra digitaliserade företag i framkant.

Vilka frågor tycker du/ni är viktigast att IT&Telekomföretagen driver?

– Det krävs fortfarande mycket informationsarbete om vilken nytta digitaliseringen faktiskt kan bidra med i samhället. IT&Telekomföretagen samlar expertis och exempel om detta från företag i olika branscher och skapar därmed bättre möjlighet för oss alla att sprida kunskap – och se till att digitaliseringen påskyndas, att vi som samhälle implementerar de lösningar som kan effektivisera processer och spara in på värdefulla resurser – både i reda pengar och kompetens som till exempel i vården, där läkarna inte räcker till idag. Om vi tillsammans kan hjälpa offentliga aktörer att förstå möjligheter och lösa utmaningar, så är vi till verklig nytta. Att vi medlemmar dessutom drar lärdom och inspireras av varann är en bonus i sammanhanget.