Hoppa till innehåll
Coronapandemins dramatiska framfart i världen har fått och får fortsatt stor påverkan på såväl samhälle som näringsliv som för den enskilde individen. Men allt har inte varit helt nattsvart; mitt i allt elände har coronakrisen påvisat styrkan i digitaliseringen och våra medlemsföretag har från dag ett gått samman och stått redo för att underlätta för alla delar av samhället.

Bland våra cirka 1350 medlemmar återfinns allt ifrån små startup bolag med få anställda, till stora, multinationella företag med tusentals anställda runtom i världen. Under vinjetten ”Hej vd” samlar vi deras syn på året som gått, deras tankar om framtiden men också lärdomar och erfarenheter från en tid som inte liknar någon annan. Nu har turen kommit till Crister Fritzson, vd på Net Insight.

Hur vill du summera det år som gått?

2020 var en prövning för oss som företag. Genom att snabbt ställa om till en mer digitaliserad vardag med seminarier och konferenser online, livedemos för kunder via Teams och mycket mer lyckades vi upprätthålla kundleveranser och hålla produktutvecklingen på en nivå som överträffat mina förväntningar. Hela vår utvecklingsavdelning började jobba på distans. Här såg vi dock att uppstart av projekt eller mer komplex problemlösning tog längre tid i början, men tack vare ett redan väl inarbetat arbetssätt bibehöll, och i vissa fall ökade, vi effektiviteten.

– I själva verket har covid-19 accelererat trender och tillväxtområden inom mediatransporter och distansproduktion av liveevents som är några av våra kärnområden. Net Insight jobbar med alla stora sportevenemang i världen, UEFA Champions League, alpina VM i Cortina och EM för damer i handboll i Danmark, men även med Vasaloppet och Swedish Hockey League, SHL för att nämna några. Vi levererar också våra lösningar till European Broadcasting Union som ansvarar för Eurovision Song Contest. Efterfrågan på att se streamade liveevents har ökat dramatiskt under pandemin, vilket gett oss en god framtidstro mitt i all ovisshet.

– Även hela vår bransch har varit snabba på att ställa om då produktion av live-innehåll allt mer gått över till att ske på distans. De tidigare fullbemannade mobila studiobussarna som var placerade vid arenan eller skidbacken ersätts nu med kameror på plats som skickar oredigerade videoströmmar direkt till studion – som i princip kan vara hemma i teknikerns vardagsrum.

– Under tider av osäkerhet är den lätt att hamna i vänteläge. På Net Insight har vi gjort tvärtom. Vi tror på att investera oss ur krisen, både inom kompetensutveckling och R&D. Vi har satsat stort på att stärka organisationen, lagt en ny kraftfull strategi, avyttrat och förvärvat bolag samt rekryterat nya medarbetare. Eftersom vi såg att kunderna började uppgradera sina nätverk igen och läget såg ljusare ut på marknaden kunde vi avsluta våra korttidspermitteringar, en viktig och positiv signal.

Vilka lärdomar har ni fått och vad tar ni med er?

– Vi har lärt oss många olika saker! Som att ingenting är omöjligt. Även om vi visste det innan så har vi fått ett kvitto på att vi verkligen lever som vi lär kring distansarbete som är ett av våra erbjudanden. Vårt förvärv i början av 2020 av ett företag på västkusten i USA är ett bra exempel. Där har vi kommit en bra bit med att gemensamt integrera våra produkter, trots att vi endast träffats personligen en gång och det var i början av förvärvsprocessen strax innan Covid kom. Såklart finns det utmaningar i att inte ses i verkligheten, men dagliga Teams-samtal, god laganda och en stor nypa grit räcker långt.

Om du blickar framåt, hur ser du på den närmsta framtiden?

– Trots att det varit ett utmanande år ser jag ljust på framtiden. Jag är stolt över hur vi hanterat krisen, stöttat och värnat om varandra samtidigt som vi haft ett tydligt fokus på affären.

– Med vår nya licensbaserade prismodell hjälper vi våra kunder att sänka tröskeln när de investerar i ny teknik för video och mediatransport. Istället för att köpa utrustning erbjuder vi dem möjligheten att betala för löpande uppdateringar. Det blir en lägre risk och lägre kostnad för kunden samtidigt som vi får ett mer stabilt intäktsflöde, ökar vår lönsamhet och står stärkta när marknaden väl tar fart igen.

– Net Insight har alltid varit bra på att förändra och forma verksamheten utifrån nya förutsättningar. Och det har jag fullt förtroende för att vi kommer göra i fortsättningen också. Därför ser jag positivt på kommande år med optimism och tillväxt som ledstjärnor.

Har du sett några konkreta fördelar med ert medlemskap i IT&Telekomföretagen under krisen?

– När pandemin började hade vi just startat processen att teckna kollektivavtal. Vi var då tvungna att korttidspermittera samtliga våra medarbetare och fick direkt snabb, proffsig och ovärderlig hjälp av IT&Telekomföretagen. Under den här tiden hade vi stor användning av både webbinarier, handböcker och artiklar som fanns lättillgängligt på er webbplats.

– I och med att vi har verksamhet både i Sverige, Europa, Nordamerika och Asien behöver vi alltid hålla oss uppdaterade inom vilka regelverk som gäller i de olika världsdelarna, allt från arbetsmiljöfrågor till lokala regler relaterade till Covid. Här har vi fått många bra tips och råd från era och andra experter inom området.

– Då utvecklingen går snabbt framåt inom Tech-sektorn och vi ofta delar samma utmaningar är det positivt att kunna samverka med andra inom branschen. Att gemensamt driva frågor med IT&Telekomföretagen ökar dessutom chanserna att vi blir än mer konkurrenskraftiga.