Hoppa till innehåll
I slutet av mars uppmärksammades Freelway i #vitecherupp på grund av deras lösning för transporter och leveranser som i första hand riktades mot kommuner och regioner i behov av att säkerställa hemleveranser till äldre. Mycket har hänt sedan dess och Freelways leveranstjänster håller nu på att expandera i olika delar av Sverige.

De senaste ett och ett halvt åren har Freelway fokuserat mycket på persontransporter. När coronavirusets spridning började slå mot ekonomin i Sverige gjorde Freelway snabbt bedömningen att denna del av verksamheten skulle påverkas kraftigt. Nu några månader senare konstatera Freelway att man bedömde situationen helt rätt. Tobias Forngren vd och grundare berättar hur det var.

– Vi ser att den bedömning som vi gjorde var väldigt rätt. Om man till exempel ser till taxitransporter så har de minskat med 75-90 procent. Det vi gjorde där och då var att vi pivoterade och anpassade den befintliga samordningsfunktionen för varuleveranser att också fungera för hemleveranser.

Några timmar innan Freelway fått tjänsten klar för att aktiveras, fick företaget kontakt med Mariestad kommun som var mycket intresserade av att få ta del av tjänsten. Endast 14 timmar efter den första kontakten mellan Freelway och Mariestad kommun stod det klart att de ville ha tjänsten.

– Det var en väldigt spännande tid och det fanns ett starkt behov av den typ av tjänster som vi levererar. Dagen efter att inledde ett samarbete med Mariestad kommun fick vi en kund i privat sektor. Vi började samma dag med leveranser av bland annat livsmedel och postpaket. Efter det har det fortsatt och vi har fått in fler kunder som är i behov av vår tjänst, säger Tobias Forngren.

Under våren har Freelway också hunnit ta del av en Vinnova-utlysning för nya hållbara leverenslösningar. Freelway fick snabbt ihop ett konsortium som bestod av Freelway själva, Coop Sverige, Taxi Stockholm, Stora Enso, Closer, Sustainable innovation, Adaptive Media samt Mariestad och Eskilstuna kommun. Projektkoordinator är Lindholmens science park i Göteborg.

– Vi fick snabbt ihop ett starkt konsortium. Coop Sverige fick mer leveranser som det inte hann med att leverera och Taxi Stockholm stod utan passagerare som en outnyttjad resurs. Till det har vi med Stora Enso som har en lösning som möjliggör leveranser av kylvaror i bilar som inte har kylanläggning. Det är ett projekt som håller på att skalas upp och som kommer att ge hållbara hemleveranser under och efter spridningen av coronaviruset, berättar Tobias Forngren.

Vid sidan av projektet med Vinnova har Freelway också kommit igång med tjänsten i Södra Årefjällen där Freelway tidigare hade persontransportsamordning. Nu tar man istället in varuleveranser som matkassar och paket till äldre, riskgrupper, men också vanliga privatpersoner. I Södra Årefjällen är två Ica-butiker och tre restauranger kopplade till tjänsten. När Åre stängde ner för besökare på grund av coronaviruset sadlade restaurangerna om och började istället erbjuda frysmatlådor.

–Det finns ett väldigt stort värde i att taxibolaget eller åkeriet får körningar fast det inte finns turister och att restaurangerna kan hålla öppet så att man inte behöver permittera personal. Utöver det hjälper vi såklart riskgrupperna på det här viset också, säger Tobias Forngren.