Hoppa till innehåll
Hur kan skolundervisningen förbättras genom Internet of Things? Åttondeklassarna på Christinaskolan i Stockholm har svaret: ett armband kopplat till sensorer, datorer och en applikation som hjälper lärare och föräldrar till eleverna att ha bättre koll på både elevens hälsa och elevens intresse för skolan. Med sin lösning ”DoCeo. Feel good. Learn more” vann de igår skoltävlingen Next Up Stockholm 2016 i hård konkurrens med åtta andra Stockholms-skolor.

I Next Up Stockholm har åttondeklassare från nio skolor haft i uppdrag att under terminen, som en del av ordinarie undervisning, arbeta fram lösningar på verklighetsförankrade case utformade av IT-företag. Till sin hjälp har eleverna haft en lagledare bestående av en kvinnlig IT-student från föreningen DataTjej, och färska inblickar i hur det är att jobba med IT på riktigt genom bland annat studiebesök. Igår avslutades arbetet med en gemensam tävlingsdag i Kista Nod, där en kvalificerad jury kom fram till vilka tre skolor de tyckte hade kommit fram till de allra bästa lösningarna på totalt fem case med koppling till skolans värld.

Christinaskolan vinnare

 

Förstapriset, som gav 15 000 välförtjänta kronor till klasskassan, gick till Christinaskolan på Lidingö som löst IFS case ”Hur kan skolundervisningen förbättras genom Internet of Things?” Lagledare för vinnarna var Sofie Siggelin. Uppdraget var att ta fram en lösning inom Internet of Things tillsammans med IFS affärssystem, så att skolans undervisning blir en förebild för landets övriga skolor.

”Vi kallar vår produkt Doceo eftersom Doceo betyder teach alltså lära ut på latin och det är just det vi vill få fram med vår produkt. Vår slogan är ”feel good, learn more” eftersom vår produkt förbättrar både hälsan och lärandet hos eleven.” skriver eleverna i den rapport som, tillsammans med en kort film och finalpresentationen, utgjorde underlag för juryns bedömning.

Juryns motivering till förstapriset:

Ni har visat en genomtänkt användning och produktifiering som skapar stor nyfikenhet för lösningen. Den skapar engagemang för eleven att ta eget ansvar för sitt lärande och öka koncentration och prestationsförmåga över tid. Ni utgår från utmaningar i skolan och hittar tekniklösningar som sätter eleven i centrum. Ni visar verkligen en lösning i framkant som motiverar elever till goda resultat!

Fredrikshovs Slotts skola på andra plats

Fredrikshovs Slotts skola tog hem andraplatsen, och 10 000 kronor, med sin lösning på Hogias case ”Programmering i undervisningen”. Lösningen består av ett utbildningsprogram kallat ProBot, där eleverna lära sig programmera med hjälp av robotar. Lagledare för Fredrikshovs Slotts skola var Sonja Ericsson.

Juryns motivering:

Med grundliga efterforskningar har ni skapat en lösning som tillåter individanpassat lärande. Er lösning genomsyras av en human syn på alla elevers rätt till lärande. Ni hittar verkligen lösningar för att engagera och motivera elever.

Kista Grundskola tredjepristagare

Kista Grundskola blev tredjepristagare, och vann 5 000 kronor till klasskassan, med sin lösning på Ateas case ”En modern skola för människor och miljö”. Deras presentation innehöll en rad tekniska lösningar med fokus på att utveckla den digitala miljön och att göra skolan effektivare för alla elever oavsett behov. Lagledare för Kista grundskola var Jana Prihodko.

Juryns motivering:

Er nyfikenhet och innovativa problemlösning kommer att förändra er och alla elevers vardag på ett positivt sätt. Er idé kommer att ge ett bättre lärande, och en högra närvaro i skolan.

Juryn bestod av:

Therese Brattlöf, Continuous Development Manager, Ericsson

Jonas Pergament, Global Business Solutions Sweden, Country Leader, IBM

Ulrika Holmbring, Product Director, IFS

Sandra Wissting, Processledare Atea Skola

Johanna Axelsson, HR Talent Management, Hogia

David Elfsberg, biträdande rektor Viktor Rydbergs samskola