Hoppa till innehåll

Spikrak väg uppåt för WirelessCar

Göteborgsbolaget WirelessCar låg före sin tid, och det har gett dem ett försprång. Anna Gunlycke, Head of People Talent Strategy på WirelessCar, kan berätta om en tillväxt som tagit ordentlig fart de senaste åren.

På Vädursgatan mitt i Göteborg ligger huvudkontoret för WirelessCar. Det är ett 25-årsjubilerande företag som hör till världens ledande innovatörer av digitala fordonstjänster och arbetar med några av de största bilmärkena i över 100 länder.

– Kännedomen är inte så stor så därför tycker jag att det är kul att berätta om oss. Vi är ett techbolag som bygger digitala tjänster baserat på bil- och fordonsdata, säger Anna Gunlycke, Head of People Talent Strategy, på WirelessCar.

Det började 1999, när Volvo, Ericsson och Telia gick ihop och skapade bolaget, men WirelessCar låg före sin tid. Under de senaste åren har verksamheten haft en stor tillväxt eftersom digitala tjänster blir allt viktigare för konsumenter.

– Det är klart att det beror på den tekniska utvecklingen. För 25 år sedan fanns det inte skärmar och internet på samma sätt som idag. De flesta som sätter sig i bilen idag vill kunna använda samma tjänster som man har i sin telefon, säger Anna Gunlycke och fortsätter:

– Man vill spela musik, använda kartor och interagera med samma interface som man har i sitt övriga liv. Det gör att de digitala tjänsterna är allt viktigare att satsa på för hela fordonsindustrin. Detta mycket också tack vare elektrifieringen där optimering av elförbrukning kräver realtidsdata och avancerade beräkningar. Det är där framtiden är och det är där den framtida försäljningen ligger.

”De digitala tjänsterna är allt viktigare att satsa på för hela fordonsindustrin”

Anna Gunlycke, WirelessCar

WirelessCar, som förvärvades av Volkswagengruppen 2018, ser en fortsatt tillväxt de kommande åren vilket gör det nödvändigt att attrahera nya medarbetare med kompetens.

– Det är definitivt en utmaning men vi har förmånen att vara väldigt attraktiva på arbetsmarknaden. Vi har en hybrid-setup på kontoret och ett väldigt progressivt synsätt på att arbeta remote och på distans. Vi behöver vara där kompetensen finns. 

TechSveriges näringspolitiska expert Ana Andric och Anna Gunlycke.

Anna Gunlycke menar att det handlar om att attrahera kompetensen på samma sätt som att attrahera kunder genom att visa vad man är riktigt bra på. När hon räknar upp tre fokusområden för WirelessCar börjar hon med möjliggörandet av hög flexibilitet för att ha den bästa spetskompetensen.


– Flexibiliteten är en sak men också att det finns en företagskultur som gör att man utmanar sig själv, testar saker och vågar misslyckas. 

Fokus nummer 2 är enligt Anna Gunlycke kontinuerligt lärande. 

 – Genom att skapa strukturer för kontinuerlig upskilling av våra medarbetare och att investera i nya verktyg och ny teknik främjas medarbetarnas utveckling och lärande. Det tredje fokusområdet är fortsatt satsning på unga talanger. Vi som en aktör i techbranchen vill verka för att fler unga väljer en karriär inom tech. Vi vill också verka för Sveriges fortsatta konkurrenskraft där techbranschen är central. Vi som bolag satsar stort på vårt trainee program Rising Stars. Vi kommer att fortsätta investera i att skapa förutsättningar för unga att växa inom vårt bolag och bli framgångsrika långsiktigt. 

I somras presenterades TechSveriges manifest för det nya ledarskapet med syftet att engagera och förena ledare på alla nivåer inom techbranschen. Anna Gunlycke håller med om att ledarskapet behöver synliggöras och nämner lyhördhet och empatisk förmåga som två viktiga egenskaper för en bra techledare.

– Inom tech så ställs det väldigt höga krav på ledaren, för att kunna verka i en kontinuerligt föränderlig miljö och kontext. När man arbetar med spetskompetens så handlar det naturligtvis inte om att kunna de tekniska detaljerna bäst, utan att lyssna in behoven och hjälpa gruppen att lyckas.