Hoppa till innehåll

Som stort globalt bolag påverkades Microsoft av coronavirusets spridning i ett tidigt skede. I ett samtal mellan Åsa Zetterberg, IT&Telekomföretagens förbundsdirektör och Hélène Barnekow, VD för Microsoft Sverige, får vi en inblick i hur coronapandemin påverkat Microsoft Sverige och it- och telekombranschen.  

Åsa: När började ni märka av krisen kopplad till Covid-19? 
Hélène: Som ett globalt bolag märkte vi av det i och med utbrottet i Kina. Men när viruset slog till i Sverige så kom det ändå väldigt plötsligt och vi märkte det direkt då några av våra stora kunder drabbades på en gång.  

Åsa: Hur reagerade era medarbetare? 
Hélène: Det blev snabbt en generell oro så vi arbetade mycket med att visa att vi visste vad vi skulle göra och hur. Vi har självklart följt Folkhälsomyndighetens rekommendationer och när de sa att alla som kan jobba hemma ska göra det så fick vi självklart olika reaktioner. Hela Microsoft efterlever vad vi kallar “Det Nya Arbetslivet” där arbete inte är en plats vi går till, utan något vi gör. Det betyder att vi redan har tekniken och beteendet på plats för att kunna samverka effektivt på distans. Så även om vi redan innan coronakrisen var riggade att för att arbeta på distans, så hade vi självklart aldrig gjort det på just det här sättet tidigare. 

Åsa: Vad gjorde ni först? 
Hélène: Vårt främsta fokus var att ge stöd till medarbetare och kunder. Vilka behöver stöd nu och hur ska vi ordna det? Vårt kristeam aktiverades direkt och vi hade dagliga incheckningar med både medarbetare och kunder där vi stämde av läget och vilka behov som fanns. Vi gick in ett hjälpmode direkt och försökte vara så tillgängliga vi bara kunde.   

Åsa: Vad upplevde du var svårast? 
Hélène: Att allt kom från alla håll. Det var jättesvårt att veta var vi skulle börja. Det handlade om allt från stora företag som behövde finansiell hjälp till att skolorna behövde ställa om till distansundervisning på några dagar. Det var stora och omvälvande frågor som vanligtvis tar lång tid att arbeta med. Men vi fick ganska snabbt en struktur som underlättade hur vi skulle prioritera 

Åsa: Coronakrisen har påverkat individer, näringsliv och samhället på många negativa sätt. Men trots detta – har du sett några ljusglimtar under krisen? 
Hélène: Ingen har gått opåverkad igenom detta. Och samtidigt som vi ser att många drabbats av viruset på så olika sätt så finns det några aspekter som ändå kan ses som små ljusglimtar.  

Vi har upplevt fantastiska och ibland oväntade samarbeten som varit nödvändiga för att tillsammans hitta nya lösningar på några av de utmaningar som covid-19 inneburit för samhället. Det är tydligt att vi är en del av en bransch som är rustad till tänderna för att hjälpa till. Även om vi under vanliga omständigheter känner att digitaliseringen i samhället behöver utvecklas ytterligare och att det finns initiativ och beslut som behöver fattas för att vi ska kunna nå de mål vi behöver, så är det tydligt att vi i Sverige har kommit en bra bit på vägen. Om vi inte hade haft en sådan utvecklad bransch så hade vi haft svårt att hitta många av de lösningar som vi nu jobbat fram. 

Åsa: Har du några konkreta exempel?
Hélène: Det finns massor! Vi har i samarbete med Combitech och Siemensmed hjälp av industriella 3D-printrar, tagit fram en prototyp på en adapter för respiratorer. Lösningen ska göra en respirator tillgänglig för flera patienter samtidigt, och testas för tillfället vid innovationsavdelningen på ett av Sveriges största sjukhus. I och med att gymnasieskolorna stängdes tvingades Stockholm Stad att ställa om så att 28 000 elever och 4500 lärare hade distansundervisning. Det var givetvis en massiv insats från alla involverade. För att öka tillgängligheten hade vi bland annat öppna teamsmöten där alla lärare kunde ställa de frågor de behövde. En lärare sa efteråt att det vi tillsammans lyckades göra på fyra dagar hade de diskuterat i två år. Vi gjorde också en snabb insats för att hjälpa BRIS. Oron bland unga ökade i och med coronavirusets spridning och samtalen till BRIS ökade markant. Där kunde vi hjälpa dem med en chatbot som effektivt ökade tillgängligheten. Så det finns många fina exempel på hur vi tillsammans hittat snabba och effektiva lösningar på stora utmaningar.  

Åsa: Avslutningsvis – om vi blickar framåt, efter coronakrisen, vad ser du är det viktigaste vi ska ta med oss? 
Hélène: Det finns många lärdomar att ta med sig. En är att vi återigen får bekräftat att it- och telekombranschen är en möjliggörare. Med rätt förutsättningar kan vi åstadkomma stora och nödvändiga förändringar på ett effektivt sätt. Här önskar jag att våra politiker ser det och att vi tillsammans fokuserar på hur vi kan bygga in det ”nya” sättet att arbeta i våra beslut, processer och system. Vi ser mängder av eldsjälar inom offentlig sektor som både förstår och vill använda tekniken som en problemlösare – hur stärker vi dem framåtSedan vill jag också att vi som land lär oss av andra länder. Vi har angripit utmaningarna olika och här finns det massor att lära. Så det ser jag faktiskt fram mot att få ta del av!