Hej vd: Helena Åsberg, Unicorn

Bland våra cirka 1400 medlemmar återfinns allt ifrån små startup bolag med få anställda, till stora, multinationella företag med tusentals anställda runtom i världen. Under vinjetten ”Hej vd” samlar vi deras syn på den senaste tiden och deras tankar om framtiden. En av dessa vd:ar är Helena Åsberg på Unicorn Telecom.

Coronakrisen har ju påverkat vårt samhälle i grunden – hur ser du på techbranschens roll och bidrag under dessa utmanande tider?

– IT&Telekomföretagen gjorde en fantastisk insats med #vitecherup med att lyfta fram och belysa de medlemmar som gjorde bra insatser för många. En insats som gärna hade fått bli en snackis kring fikabord i andra branscher för att inspirera och samla kraft. Vårt eget bidrag Baraprata.se linjen syntes väl i #vitecherup och vi på Unicorn blev ännu mer motiverade att lägga kraft på projektet under rådande storm våren 2020, säger Helena Åsberg och fortsätter:

– Förhoppningsvis har techbranschen slipat sina knivar vassa inför nästa sannolika kris och skaffat sig mobiliseringsplaner och även hittat möjligheter till nya intäkter eller lärt sig att behålla de som finns. Om inte är det dags att planera för framtiden nu.I kristider föds de bästa idéerna eftersom kundbehoven och de interna behoven klarnar. I detta korvspad hoppas jag att intraprenörskap blomstrar, särskilt i större bolag med lägre innovationshöjd. Det stärker den svenska techmarknaden och är bra för oss alla i branschen.

Om du blickar framåt, hur ser du på den närmsta framtiden; Vilka är era prioriterade frågor/fokusområden?

– Unicorns covidstatsning och mobilisering gav oss en skjuts framåt och bevisade att vi som organisation tålde att provtryckas. Att vi fortfarande kan samla teamet, externa resurser och mycket snabbt leverera i nödläge. Vi utvecklar nu en white label plattform för både webb och telefoni som kan använda existerande resurser som exempelvis intern mediaproduktion och annonsköp och även callcenter, support och administration m.m.

– Når vi våra delmål kommer vi att behöva söka rekrytera och kapital innan sommaren 2022 och expandera alla företagets områden. Redan innan covid var hela teamet digitala nomader, vilket passar oss bra med tanke på att ett av våra mål är en internationell expansion.

Vilka är de två viktigaste medskicken som du vill göra till våra politiska beslutsfattare inför valrörelsen 2022?

– Eftersom integrationsfrågan står högt på önskelistan är det första förslaget att belöna företag som öppnar upp för olika former av internship för alla åldrar. Alltid kan man hitta något som måste göras om än initialt enklare uppdrag. Det viktiga är att få en mening och att tillhöra en grupp, något som tränar språk och lockar fram en individs egenskaper och talanger. Learning by doing. Dela ut priser på en medialt brett exponerad gala för ett integrations-IT bransch-pris. Ett bra sätt för stora som små bolag att synas där insatserna i verkligheten får ringar på vattnet och gör skillnad för många.

– Många bolag i IT-branschen är i skriande behov av utbildad personal. Så frön inom bolagen idag och skörda inom några år. För 300 år sedan planterade man ekar man skulle bygga skepp för – idag.

– Det andra förslaget är att politiker på allvar samarbetar med vår bransch och planerar inför nästa kris som om krisläget redan är här. Målet kan vara att mobilisera med samma kraft och effektivitet som regeringen gjorde innan 1993 då kommunerna tog över ansvaret. Då visste sju miljoner svenskar vart de skulle ta vägen om larmet går och mobiliseringsförråden var välfyllda. Beredskapsodlingar fanns, lastbilar och flygplan m.m. var krigsplacerade. Organiseringen skulle kanske se annorlunda ut idag. Men hur för för oss svenskar?

– Sedan starten våren 2020 har Unicorn deltagit och varit aktiv i alla PTS #brytisoleringen möten. 66 förslag har lyfts fram av PTS, företag, kommuner och organisationer och presenterats till regeringen. Vad vi i branschen och berörda myndigheter kan bidra med för att stärka beredskapen utöver det som redan görs är en viktig fråga.

Om Unicorn

Unicorn Telecom har sedan starten 1999 etablerat sig som en leverantör av telekom, callcenter, betal- och telemediatjänster.

Tjänsterna som bygger grunden för bolagets verksamhet har erbjudits till kunder av olika storlekar och inkluderats i gemensamma projektsatsningar med bolag som Telia, Tele2, Tre, Telenor och MTG.

Läs mer på unicorn.se