Hoppa till innehåll

Ants, som med hjälp av effektiv och smart rekrytering stöttar företag att bygga framgångsrika techavdelningar, märkte av coronapandemin direkt. Kunder i de utsatta branscherna var tvungna att tänka om och pågående uppdrag avslutades. Hur ska man då tänka när verksamheten förändras så snabbt och vad är det som gör att man på lång sikt ändå kan klara sig?

I ett samtal mellan Åsa Zetterberg, IT&Telekomföretagens förbundsdirektör, och Carl-Johan Hamilton, vice vd för Ants, får vi höra mer om vikten av att ha en ständig krisberedskap och att det även i svåra tider är viktigt att lyfta blicken för att orka vara långsiktig.

Åsa: När började ni märka av coronakrisen?
Carl-Johan: Vi gick från att i början av mars ha fullt upp till att det någon vecka senare helt plötsligt slog till. Det kom en våg av reaktioner från våra kunder som var i de mer utsatta branscherna. Det var allt från hotell-, rese- och spelindustrin till verkstads- och fordonsindustrin. Många gick från hundra till noll och självklart påverkade det oss direkt. Sedan märkte vi också att andra branscher fick ett ökat behov av att hitta folk snabbt. Så det var en dubbel upplevelse där i början.

Åsa: Vad gjorde ni internt när krisen väl slog till?
Carl-Johan: Det började med att alla medarbetare jobbade hemifrån. Jag är otroligt imponerad över hur smidigt det gick och att alla verkligen gjorde sitt yttersta för att det skulle funka bra. Vi har sedan dess permitterat personal och tyvärr även både fått avsluta provanställningar och för två veckor sedan tvingades vi att varsla. Det är så otroligt tråkigt då vi är ett bolag med så många smarta, duktiga och kloka medarbetare. Men som tjänstebolag så är det vår enda möjlighet att få ner kostnaderna på det sätt som situationen idag kräver.

Åsa: Vad har du upplevt som det svåraste för din egen del?
Carl-Johan: De ständiga förändringarna har varit tuffa. Förändringar i sig är inte det svåra men när man anpassar sig efter att det går ner för att sedan två dagar senare behöva anpassa sig efter nästa smäll. Det är både svårt och tufft. Känslan av att ens livsverk kan försvinna, att inte kunna starta om. Men det är också i de tuffaste stunderna som vi har haft fina dialoger med så många. Det är också då alla ställer upp trots att det är många tuffa och jobbiga samtal som behöver genomföras. Att vi hela tiden hjälps åt och stöttar varandra trots att ingen av oss upplevt något liknande tidigare, är också inspirerande på många sätt.

Åsa: Vad gör ni för att försöka hålla humöret uppe trots krisen?
Carl-Johan: Jag brukar säga att den här våren kommer vi alltid minnas. Hur vi leder och driver det här bolaget genom krisen kommer definiera oss länge. Men det gäller att förstå att just nu är vi en kris som kräver något extra av oss. Det är ett maraton vi springer så det är avgörande att vi skapar utrymme för pauser, att vi växeldrar och att vi tillsammans löser problemen.

Åsa: Trots att krisen är tuff, ser du några ljusglimtar?
Carl-Johan: Vi måste våga se ljusglimtarna. I vårt senaste poddavsnitt så var Kjell A Nordström med och han påminde oss om de stora trenderna som nu blir tydliga. De underliggande digitaliseringstrenderna blir synligare – det är ett större teknikfokus, online har blivit än viktigare och den digitala infrastrukturens betydelse har blivit ännu viktigare. För att nämna några. Vi måste arbeta vidare för att skapa förståelse hos politiker och beslutsfattare om vikten av att fortsätta driva på utvecklingen. Vi måste fortsätta att vara lika lösningsorienterade även efter krisen.

Åsa: Avslutningsvis, har du några lärdomar som du vill dela med dig av?
Carl-Johan: Visst har jag lärt mig massor under den här tiden. Men jag tror att det är viktigt att man hela tiden har ett stänk av kristänk som går ut på att vara beredd på det värsta. Det är viktigt att vara förberedd och att ha tänkt till. Ibland är det faktiskt bra att ha både livrem och hängslen trots att det i goda tider känns överdrivet!

 

Läs mer om Ants här.