Hoppa till innehåll

Hur hanterar jag en arbets­brist i praktiken?

Det här är en grundkurs som ger dig det du behöver veta för att följa och hantera regelverket vid en arbetsbrist. I tider av lågkonjunktur kan ni som arbetsgivare behöva se över kostnaden och organisationen. Arbetsbrist kan vara en ofrånkomlig åtgärd. Men hur gör du i praktiken?

Kursbeskrivning

Vi går igenom vad du behöver förbereda innan du går till förhandling, vilka dokument du ska skicka till facket och hur de ska utformas, vad du bör tänka på under förhandling och vad som sker när förhandling är klar och hur uppsägningarna verkställs. 

Vi går igenom omplacering enligt LAS § 7 respektive omplacering enligt turordning – och varför det är viktigt att skilja på dessa två. Vi ger våra bästa tips inför att teckna en avtalsturlista samt belyser vikten av kommunikation med de anställda. Vi kommer även att ta upp vad du behöver tänka på vid förhandlingsbordet samt utformning av individuella överenskommelser. 

Målgrupp
Vi vänder oss till chefer, arbetsledare, HR-chefer och HR Business Partners som vill få grundläggande kunskaper i arbetsbrist.

Praktiska kursdetaljer
Du som deltagare har möjlighet att ställa frågor i under kursen.
Information om hur du ansluter dig till kursen får du i kallelsen till kursen. 

Pris
1495 exkl moms för medlemmar / 2900 exkl moms för icke-medlemmar.

Det finns i nuläget inga bokningsbara tillfällen för den här aktiviteten.

Välj tillfälle

Medlemspris

1595 kr

2900 kr för icke-medlemmar

Boka
Intresseanmälan
Har du frågor om aktiviteten?
Hör av dig

{{ contact.name }}

{{ contact.title }}

{{ contact.phone }} {{ contact.cellphone }} {{ contact.email }}