Hoppa till innehåll

Det har de sista åren varit stort fokus på företagande. Stora pengar från offentligheten har med varierande framgång spenderats på olika satsningar med målet att stödja den svenska startup-scenen. Det har blivit trendigt att vara företagare.

Startup-bolag har för närvarande inga svårigheter att attrahera kvalificerad personal och nyexaminerade studenter. Kompetens är, som vi alla vet, nyckelkomponenten för ett framgångsrikt företagande.

Många Startup-bolag är skickliga på att bygga sina varumärken som ungdomliga och moderna, där de låter de anställda ta plats, ta beslut och få utvecklas – tvärtemot föreställningen om de stora företagens byråkrati och strikta hierarkier. Generösa optionsprogram har många gånger stärkt attraktionskraften.

40 000 nya startup-bolag i Sverige varje år – men få kommer att lyckas

Det finns många fällor för startup-bolag. Du måste vara en multi-talang; alltifrån marknadsförare till personalchef, från att hantera produktutveckling till affärsutveckling, arbeta med försäljning, vara social och aktiv på externa arrangemang. Som om inte det räckte ska du förstå och hantera investeringar från investerare (som inte alltid tänker på bolagets bästa).

Många bolag klarar dessa första svåra staplande steg. Men sedan händer något. Över 35 procent överlever inte utan går i konkurs efter tre år. Exemplen på större framgångsrika svenska startup-bolag finns men är fortfarande relativt få. Spotify är en exempellös framgångssaga och ett fantastiskt exempel på entreprenörer som tänker stort och utanför den traditionella boxen. Ett bolag som tidigt planerade och förberedde sig för framgång.

Runt dessa framgångar har ekosystem för startup-bolag byggts upp, ivrigt påhejad av politiker och makthavare. Väldigt bra och väldigt viktigt. Men det har också skapats ett problem. Ofta byggs olika typer av plattformar för just startup-bolagen, där de träffar andra, just det, startup-bolag. När bolagen expanderar eller söker nya partnerskap så är det helt naturligt att söka i sitt eget nätverk, och då i ett nätverk där det ofta finns entreprenörer med samma bakgrund. Detta blir ett problem när företagen går vidare i en helt ny expanderingsfas.

IT&Telekomföretagen har en viktig roll

Där har IT&Telekomföretagen, Almega och Svensk Näringsliv en viktig roll. I årtionden har branschorganisationer byggt ekosystem för sina medlemmar, där de har sett flera av sina medlemmar gå från medelstora företag till multinationella storbolag. Där får medlemmarna tillgång till makthavare, nya kunder och intressanta partnerskap. En lång tradition har utvecklats runt samverkan. Detta är en outnyttjad källa för expansion och en möjlighet för entreprenörer att få tillgång till nya nätverk, storbolag och maktens korridorer.

Det nu dags att bygga ihop dessa ekosystem. Det traditionella systemet med många årtionden av erfarenhet, kunskap och makt måste byggas ihop med det nya startup-systemet. Vi har i längden inte råd med två parallella system som lever sida vid sida, utan någon naturlig kontakt. Därför är det viktigt att fler startup-bolag inser denna möjlighet och tar chansen, och att branschorganisationerna ännu mer aktivt välkomnar och rekryterar nästa generation storbolag.

Michael Collaros är en entreprenör som bland annat grundat AI-bolaget Norna. Han var en av deltagarna under ”Nordic Tech Week” i Berlin, som anordnades av IT&Telekomföretagen och deras nordiska kollegor.

Michael Collaros Norna. Foto: Thomas Neukum