Kompetensförsörjning+2
Företagen måste själva få avgöra sitt behov av utländsk kompetens
Med arbetsmarknadsprövning gör regeringen en redan svår utmaning ännu värre.
Den genomgripande digitalisering som pågår i Sverige och globalt har gjort att den digitala sektorn har blivit näringslivets starkaste tillväxtkraft. Nu hotas sektorns fortsatta utveckling av brist på spetskompetens. Ett underskott på i storleksordningen 70 000 personer med IT- eller digitalt relaterad kompetens befaras till år 2022.
Denna rapport, initierad av IT&Telekomföretagens IT-kompetensråd, är vår tredje kartläggning av kompetensbristen inom den digitala sektorn (tidigare benämnd IT-sektorn). Den visar att de utmaningar som rapporterades 2012 och 2015 kvarstår 2017. Att identifiera och verka för realiseringen av åtgärder för att bemöta dem har därför fortsatt hög prioritet bland våra medlemsföretag.
Den genomgripande digitalisering som pågår i både Sverige och globalt har gjort att IT- och telekombranschen blivit en av de viktigaste motorerna för sysselsättning och ekonomisk tillväxt.
För att råda bot på kompetensbristen förordar IT&Telekomföretagen ett antal åtgärder på kort och lång sikt, uppdelade på fyra områden. Förslagen beskrivs mer detaljerat i rapporten.
Kompetensbehovet inom IT- och telekombranschen och hela den digitala sektorn är både akut och strukturellt vilket innebär att en rad åtgärder, och inte bara enskilda insatser, är nödvändiga. Om dessa åtgärder realiseras har Sverige goda möjligheter till fortsatt tillväxt och konkurrenskraft, och att leva upp till regeringens målsättning att vara bäst i världen på att tillvarata digitaliseringens möjligheter, men det är nu mycket hög tid att agera.
The report is now also available in English.
The need for skills in the IT and telecom industry and the entire digital sector is both acute and structural, which means that a series of measures and not just individual actions are necessary. If these measures are implemented, Sweden is well-placed for continued growth and competitiveness, and to live up to the government’s aim to be the best in the world at exploiting the potential of digitalisation, but it is now high time to act.